Stukje geschiedenis van Scouting Abcoude Van zusterhuis tot Ark.

De geschiedenis van het onderkomen van Scouting Abcoude begint in september/oktober 1952. Scouting Abcoude (Welpen en Zeeverkenners van de Cosmas en Damianusgroep Abcoude) werd toen opgericht onder leiding van de RK-kerk te Abcoude en de bijeenkomsten werden gehouden op de zolder van het klooster (zusterhuis) in de Kerkstraat, waar nu het Kloosterhof is. De Welpen draaiden daar hun opkomsten het hele jaar door en de Zeeverkenners alleen in het winterseizoen. Zeeverkenners kregen de beschikking over een rieten blokhut op het Hogebomeneiland op de Vinkeveense plassen. Deze rieten blokhut deed voorheen dienst als schuilgelegenheid en dagonderkomen voor turfstekers aldaar. Na enkele jaren verhuisden de Welpen van het zusterhuis naar de oude kapel bij de pastorie van de RK-kerk. Dit was ruimer en toegankelijker. Rond 1973 werd dit gesloopt om plaats te maken voor het huidige Trefpunt. Er werd uitgeweken naar een nieuwe locatie. Dit was op het oude voetbaltrainingsveld, gelijk achter de RK-kerk, waar nu de wijk Achter de Kerken is. Met de aanschaf van een oude fietsenstalling welke iets hoger werd opgebouwd, had Scouting Abcoude weer een onderkomen. Dit duurde tot eind jaren zeventig, want de wijk Achter de Kerken zou gebouwd gaan worden. De Welpengroep en deels de Zeeverkenners hebben toen een paar jaar een wisselend onderkomen gehad, zo werd er gebruik gemaakt van een bouwkeet aan het einde van de Piet van Wijngaerdtlaan, van onbewoonbaar verklaarde woningen achter een van de winkels in de Hoogstraat en ook een oude kippenschuur deed dienst als onderkomen. Het werd dus tijd om een goed onderkomen te krijgen voor Scouting Abcoude.

De heer Pander heeft zijn ark geschonken aan Scouting Abcoude. En sindsdien hebben wij een prachtige locatie op de Horn. Onze naam, Pandergroep Scouting Abcoude, is dan ook ten ere aan de heer Pander. In 2005 werd de nieuwe speltak Scouts opgericht. Waar we voorheen nog een stichting waren zijn we in 2009 veranderd in een vereniging.

In 2010 heeft een brand ons clubhuis en het grootste gedeelte van onze spullen verwoest. Wij hebben 2 jaar lang gebruik mogen maken van het terrein van Familie De Graaf (en in de wintermaanden ’t Hoogt en Tumult) zodat onze opkomsten door konden gaan terwijl er een nieuwe ark werd gebouwd. Hierbij grote dank aan de bouwcommissie onder leiding van Rik van Beek In 2012 stond er weer een gebouw, maar er moest wel nog steeds een hoop gebeuren. Het buitenterrein, wat ondertussen al 2 jaar niet gebruikt of onderhouden was, lag er maar droevig bij. En alle sfeer die het ouder clubgebouw had moest opnieuw worden opgebouwd. Met dank aan de vrijwilligers is het clubgebouw weer gereed gemaakt. Echter waren nog niet alle problemen opgelost. De nieuwe opbouw van de ark is te zwaar voor de betonnen bakken. Hierdoor hebben we meerdere keren wateroverlast gekregen en is de ark een keer gezonken. Gelukkig door de snelle reactie tijd van Brandweer Abcoude bleef de schade hiervan beperkt. Door het aanpassen van de gewichtsverdeling en het verbeteren van aansluitingen in de ark is dit nu tijdelijk opgelost.

Ondertussen telt Scouting Abcoude 9 speltakken. We zijn een enthousiaste vereniging die waarde hechten aan normen en waarden. Kom een keer langs en beleef het fenomeen Scouting voor jezelf!